Avui és un dia per celebrar! Les Beneïdes de Sant Antoni de Muro ja són Patrimoni Cultural Immaterial.
És el reconeixemant que ens atorga el Consell de Mallorca, pel seu valor històric, cultural i identitari i l’arrelament profund que tenen dins el nostre poble.
Avui horabaixa, el Consell Assessor de Patrimoni Cultural Immaterial s’ha reunit al claustre i ha donat llum verda a aquesta declaració, que suposa una gran passsa per protegir i preservar una de les festes més estimades pels murers i mureres. 🙌
La declaració d’avui culmina l’expedient iniciat a instàncies de l’Ajuntament de Muro de salvaguarda del patrimoni cultural immaterial de les Illes Balears, amb l’objectiu de protegir, preservar i garantir la transmissió d’una de les manifestacions festives més emblemàtiques de Mallorca. Ara s’haurà d’aprovar definitivament al Ple de la institució insular.
El Consell Assessor va ser creat l’any 2024 per protegir i salvaguardar les tradicions i expressions culturals de l’illa. El grup d’experts està format per l’historiador Juan José Soler Martínez; l’escriptora i investigadora de la literatura oral Caterina Valriu Llinàs; el cronista de la ciutat de Palma Bartomeu Bestard Cladera; la musicòloga Eugènia Gallego Cañellas i l’artesana de moda i investigadora Joana Maria Borrás Riera.
Les Beneïdes de Sant Antoni de Muro són l’acte central i més multitudinari de les festes del nostre poble i representen una expressió viva del vincle històric entre la comunitat, el cicle agrari i la devoció a Sant Antoni Abat, patró dels animals i de la pagesia. La seva celebració combina rituals religiosos, elements simbòlics, música, dansa, gastronomia i una participació comunitària intergeneracional que s’ha mantingut de manera ininterrompuda al llarg dels segles. Integra elements tan característics com la benedicció d’animals, la desfilada de carrosses, la presència dels dimonis, els xeremiers, la banda de música, els gegants i caparrots, així com l’ús d’elements simbòlics com el penó de Sant Antoni, la murta, l’aigua beneïda o la indumentària tradicional.
La declaració de les Beneïdes com a BICIM implica també l’establiment de mesures de salvaguarda orientades a garantir-ne la pervivència, assegurar el benestar dels animals participants, preservar els béns materials associats i fomentar la transmissió dels valors culturals i identitaris de la festa a les noves generacions.
També s’ha presentat el documental del 40 anys dels Dimonia Tradicionals, amb un gran èxit d’asistència. Molts d’anys!
Enhorabona a totes les mureres i murers! Visca Sant Antoni i visca Muro!